De tijd gaat snel - Reisverslag uit Dublin, Ierland van David Keus - WaarBenJij.nu De tijd gaat snel - Reisverslag uit Dublin, Ierland van David Keus - WaarBenJij.nu

De tijd gaat snel

Door: David Keus

Blijf op de hoogte en volg David

01 April 2014 | Ierland, Dublin

To be honest: Mijn blog wil niet echt op gang komen. Hoe dat precies komt weet ik ook niet maar waarschijnlijk speelt het mee dat ik eigenlijk niet echt op reis ben. Ik woon hier en dat is een zeer groot verschil. Desalniettemin zijn er zoveel dingen gebeurd dat ik bijna niet weet waar ik over moet schrijven. Even een korte samenvatting:

Dublin
Dublin is echt mijn thuis geworden. Ik heb inmiddels een heel aantal schoolweken achter de rug en de mensen met wie ik in huis woon heb ik zo veel gezien dat het af en toe zelfs iets te veel van het goede is. Het is bijzonder om te zien dat iedereen zichzelf in de eerste paar weken een plek in al die nieuwigheid probeert te geven. Zo waren de eerste paar weken waren vooral gericht op het sociale aspect binnen Dublin terwijl de afgelopen paar weken meer gericht waren op het schoolwerk en het verkennen van de rest van Ierland. Je komt er steeds meer achter dat niet elke dag onvergetelijk hoeft te zijn, dat is nou eenmaal onmogelijk. Het bijzondere aan deze hele ervaring is dat je ergens zo lang zit dat er een routine in komt.

Vakken
Dus, met welke vakken ben ik de laatste drie maanden bezig geweest? Op een rijtje:

English - Critical Skills
Een vak wat ingaat op het beschouwen en bekritiseren van literatuur. Wat maakt een boek bijzonder en wat zijn de grootste stromingen binnen de literatuur.

English - What's novel about the novel
Een vak over vooraanstaande novels als Gulliver's Travels door Jonathan Swift, Hard Times door Charles Dickens, Robinson Crusoe door Daniel Defoe en The Great Gatsby door F. Scott Fitzgerald. Wat maakt dat deze boeken een weerspiegeling zijn van de tijd waarin ze geschreven zijn?

Geography - Landscape, heritage and identity
Een vak over Ierse landschappen en cultuur. Onderdeel hiervan is een reis naar Belfast.

Geography - Perspectives on development and change in Ireland
Een theoretisch vak wat ingaat op de economische positie van Ierland opzich en haar positie in Europa.

History - Russia: reform, reaction and revolution
Dit vak gaat in op het Rusland van 1800 tot 1920. Een zeer onstuimige en boeiende periode.

The international fieldtrip module + Irish culture
Twee vak speciaal voor internationale studenten waarbij de focus ligt op Ierse cultuur en twee uitjes. Een rondleiding door Dublin en een bustoer door de Boyne Valley, een gebied waar monumenten te vinden zijn uit de prehistorie tot de recente historie.

De meeste van mijn vakken zijn hoorcolleges. Samen met deze hoorcolleges zijn er een aantal werkcolleges waarin we groepswerk doen samen met de Ierse studenten.

De Ierse studenten
De Ierse studenten zijn heel anders dan de de Nederlandse studenten. Toevallig heb ik vandaag geassisteerd bij een groep Ierse studenten bij mij op school die een project gaan doen samen met Nederlandse studenten van de lerarenopleiding Aardrijkskunde in Nijmegen. Toen de docent mij vroeg om even een praatje te houden vertelde hij er met een glimlach bij dat ik kan uitleggen waarom de Nederlanders zo direct zijn. En ja, toen ik er over na ging denken besefte ik me dat de Nederlands inderdaad directer zijn dan de Ieren. Ik denk dat het de grote verschillen zijn:

1. Het schoolsysteem. Nederlandse kinderen zijn heel individualistisch vanaf een hele jonge leeftijd. De Ierse basisscholen en middelbare scholen scheiden jongens en meisjes nog grotendeels en de leerlingen dragen uniformen. Hierdoor beginnen veel leerlingen pas echt met het ontwikkelen van een eigen identiteit op het moment dat ze van de middelbare school af gaan. Dit is ook de reden dat de Ierse studentes zich heel schaars kleden tijdens het uitgaan en er niks te gek is.

2. Nederland heeft 17 miljoen inwoners. Ierland heeft er 6 miljoen en is meer dan twee keer zo groot. In Nederland is het belangrijk om jezelf te laten horen, anders wordt er over je heen gelopen. In Ierland laten de mensen zich liever niet horen omdat ze daar niet aan gewend zijn.

3. Ierland is nog steeds een redelijk arm land. Veel studenten van mijn leeftijd zijn nog niet of nauwelijks in het buitenland geweest en hebben daarom weinig wereldkennis. Daarbij komt dat Ierland een eiland is.

Het mooiste aan Ierland is de natuur. Het is heerlijk om de grote stad af en toe te ontsnappen en te verdwijnen naar de kleine plattelandsdorpjes, tussen de eindeloze rotsen en heuvels.

To be continued..

  • 10 April 2014 - 16:29

    Jan Linders:

    Hi Dave,

    Time flies indeed, which normally speaking is a very positive sign, isn't it? So Dublin has really become your home away from home and your subjects look interesting and varied....And yes, there are lots of cultural differences, even between two "western' countries like the Netherlands and Ireland. Very interesting though, isn't it? Enjoy the last part of your stay and make the most of it....greetz, Jan

  • 08 Mei 2014 - 09:26

    Jan Linders:

    Hi David, hope everything's OK over there, enjoy, greetz, Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ierland, Dublin

David

Mijn blog over Dublin

Actief sinds 13 Jan. 2014
Verslag gelezen: 1156
Totaal aantal bezoekers 2929

Voorgaande reizen:

18 Januari 2014 - 31 Mei 2014

Dublin!

Landen bezocht: